Duurzame Economie

DUURZAME ECONOMIE

Ondernemen voor de toekomst


Duuurzaam ondernemen betekent beantwoorden aan de vraag van de klant en zowel sociaalecologisch als sociaaleconomisch welzijn verbeteren. Hierin hebben zowel industrie als overheid een rol te spelen en gaat verder dan herverdelen: het gaat erom kansen te creëren. De kennis en vaardigheden van de ondernemers leiden vaak tot sociale vooruitgang op een manier waarop de best-bedoelende overheid dat zelden kan.  Overheid dient te werken aan de randvoorwaarden om succesvol ondernemen mogelijk te maken.


Iedereen moet samenwerken om de pre-competitieve randvoorwaarden vast te leggen. Duurzaamheid bijvoorbeeld mag geen element zijn waarmee bedrijven elkaar beconcurreren. Alles moet duurzaam zijn. Om dergelijke samenwerking mogelijk te maken zijn betrouwbare data nodig, gelinkt aan goed gedefinieerde doelen verbonden aan de rol en de ambities van de betrokkenen.

Overheidsinterventie en regels kunnen de toegevoegde waarde voor industrie en maatschappij verhogen of tegenwerken. Goede regelgeving draagt bij tot goed functionerende markten door maatschappelijke doelstellingen uit te lichten en innovatie te stimuleren in een economie op hoog niveau. Ze draagt ertoe bij dat bedrijven hun doelen op lange termijn kunnen halen en tegelijk bijdragen tot creatie van maatschappelijke waarde.


Hier moet ruimte gelaten worden voor continue verbetering en voor ondernemerschap. Dit betekent dat, hoewel de doelen duidelijk moeten zijn, we moeten erkennen dat er verschillende wegen moeten zijn om het doel te bereiken. De weg dient niet voorgeschreven te worden maar dient in tegendeel toe te laten om te evolueren. Het is belangrijk dat dit ruimte biedt voor diverse antwoorden en methodologieën die ook complementaire resultaten kunnen hebben. Beleid dient kansen te creëren voor innovatie en ondernemerschap.


Ook dient de overheid duidelijk te communiceren rond de doelen en de verwachte tijdslijn. Succesvol beleid houdt rekening met de investeringscyclus of de “new-product cycle in industry”. Verandering heeft tijd nodig. Goede communicatie rond een duidelijk stappenplan kan vertrouwen behouden doorheen de implementatie van de verandering.

 

Kernpunten

  • Complementariteit tussen ontwikkelingssamenwerking en handelsakkoorden
  • Een algemeen aanvaard systeem voor rapportering
  • Steun voor de KMO’s om transities te maken in een snel evoluerende economie
  • Gezamenlijke communicatie rond doelen en resultaten


STANDPUNTEN



Mens en Maatschappij: een balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid

Lees meer...

Milieu: Modern Stedelijk leven op mensenmaat

Lees meer...

Partnerships: Bruggen bouwen voor de toekomst

Lees meer...

Contact



Email: jelmen@jelmenhaaze.be


GSM: 0493 812 072

Jelmen Haaze


Kandidaat Kamer van Volksvertegenwoordigers.



MEER WETEN?

Copyright @ All Rights Reserved